وبلاگ سید

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید

لبریز مطلبهای نو می باشد این وبلاگ ما
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما
دارد تنوع مطلبش، با رویکردی از حدیث
و رویکردی هم ز قرآن دارد این وبلاگ ما

امیّد دارم که نشیند ذائقه ات را رفیق
"حتما " نمی گویم و گویم شاید این وبلاگ ما

هر کس شود محبوب حق، او کار و بارش روبه راست
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما

سید

آخرین نظرات
نویسندگان

۳۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است


بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: خدا رحمتش کند رفیقم را یک حرفی می زد که همیشه موقع دنبال چیزی گشتن، به یادش می افتم. رفیقم می گفت: وقتی دنبال چیزی می گردی اول جایی را بگرد که امکان یافتنش در آنجا باشد (برای پیدا شدن گمشده ات اولویت داشته باشد)

درروایات اسلامی هم براولویت داشتن در کارها تاکید شده است. در سفارشات پیامبر اسلام به وصی خویش آمده است:  یا علی وقتی دیدی مردم به مستحبات می پردازند تو به واجبات بپرداز. [1]

یکی ازمحکم کاریها در هر کاری، اولویت داشتن در کارهاست. اولویت داشتن باید در جمیع کارهای افراد جامعه اسلامی خود را نشان دهد. در جامعه اسلامی هم باید "اولویت داشتن در کارها"  نهادینه شده باشد تا به اهداف خودش برسد وگرنه ممکن است آسیبهایی را متوجه خود کند.

تردیدی نیست که کار فرهنگی (تولید فرهنگ مناسب و به روز) باید در اولویت کارهای جامعه اسلامی قرار گیرد، اما این نکته مهم، ممکن است با کارهای غیر اولویت دار و یا بعضا ضد فرهنگی، فراموش شود.

رهبر انقلاب در دیدار اخیر با دانشگاهیان، اینگونه گفتند:البته کار فرهنگی به معنای برگزاری کنسرت و یا حرکات موزون در دانشگاهها نیست، بلکه مسئولان باید میدان را برای دانشجویان و اساتید ارزشی باز، و ذهنها را با فرهنگ اسلامی و انقلابی آشنا کنند. [2]

 ممکن است کنسرتهایی با موضوع دفاع مقدس یا غیره برگزار شود و اسم این را کار فرهنگی بگذارند. کسی مخالف  با کنسرت و این مسائل نیست،  ولی نباید اولویت را از یاد برد.


حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین خطاب به اساتید انقلابی به عنوان فرماندهان جنگ نرم و دانشجویان انقلابی به عنوان افسران جنگ نرم تأکید کردند: وظیفه شما نیز نقش آفرینی واقعی و جدی است زیرا شدت جنگ نرم دشمن نسبت به سال های گذشته چند برابر شده است.[3]

سخن آخر: یکی از محکم کاریهای جامعه اسلامی، اولویت داشتن در کارهاست. تولید فرهنگ مناسب و متناسب با روز، از اولویتهای جامعه اسلامی ماست



پی نوشتها
1ـ میزان الحکمة ج3ص2403
2ــ باشگاه خبرنگاران جوان
3ــ همان

برای مطالعه در مورد توسعه فرهنگی (یکی از محکم کاریهای جامعه اسلامی) از منظر قرآن و سنت، کلیک کنید




۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۰۶
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم

به سخن کار بر آید به سخن دانی نیست.
 بعضی شعرها هستند که به مرور زمان، ضرب المثل می شوند، مثل همین نیم بیت شعر
البته این شعر ضرب المثل شده، منکر تئوری پردازی و نقد و بررسی یک طرح نیست. یک شعر دیگر هم که دهان به دهان می چرخد؛ باید در کنارش قرار بگیرد، و آن این است: دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

خداوند درآیه 11 حج می فرماید:  «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلى‏ حَرْفٍ‏»

ترجمه آیه: بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى‏پرستند (و ایمان قلبیشان بسیار ضعیف است).

همین مطلب را در امورات دنیایی و ریختن طرح و برنامه برای پیشرفت افراد و جوامع شاهد هستیم.
یکی از مطالبات رهبری در سبک زندگی اسلامی همین موضوع است یعنی محقق نشدن ایده های خوب و گفته های پر جوش و خروش؛ ولی در عمل بر زمین مانده
آیه قرآن می فرمود که کسانی به زبان فقط حرف خدا و ایمان می زنند ولی چنان اعتقادی به آن ندارند، در بحث دنیا هم همین است.

چه طرحهای خوبی که درکشور(جدای از بحث سیاسی) برزمین می ماند و فرصتی برای عرض اندام در حیطه عمل پیدا نمی کند، بخاطر اینکه چنان اعتقاد و ایمانی به آن ایده و طرح نیست.

یکزمان بحث ایمان و اعتقاد مذهبیست مثل اعتقاد نداشتن به طرح مد و لباس اسلامی ــ هر چند فرضا فردی هم ایده پرداز طرح باشد ولیکن اعتقادی به آن ندارد ــ یکزمان دیگر از نظر اینکه اعتقاد دارد این کار امکان تحققش وجود ندارد (عوامل مختلفی دارد).

 سخن آخر: ایمان نداشتن به طرحهای خوب، باعث بر زمین ماندن آنها می شود.

پی نوشتها
1ــ ترجمه مکارم ص333

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۸:۴۳
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

از قدیم و ندیم گفتند: کار از محکم کاری عیب نمی کند. این ضرب المثل در زندگی تک تک افراد جامعه اسلامی باید وجود داشته باشد.

کامل بودن دین اسلام یعنی محکم بودن این دین، دین اسلام در قالب احتیاط کردن در احکام و انجام مستحبات، بر محکم کاری افراد جامعه اسلامی در امور اخروی تاکید داشته، و می دانیم که دین اسلام همانگونه که بر محکم کاری در امور معنوی تاکید دارد؛  در انجام امور دنیایی هم تاکید دارد. اما حسن مجتبی (علیه السلام) در باره پیشرفت همه جانبه یک فرد مسلمان (در بعد دنیا و بعد آخرت) می فرمایند: «وَ اعْمَلْ لِدُنْیاکَ کَأَنـَّکَ تَعیشُ أَبَدًا، وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِکَ کَأَنـَّکَ تَمُوتُ غَدًا؛[1] براى دنیایت چنان کار کن که گویا همیشه زندگى مى کنى، و براى آخرتت به گونه اى کارکن که گویا فردا خواهى مُرد»

این حدیث بر برنامه ریزی مدون و تلاش عالی (محکم کاری) در عرصه فعالیت معنوی و دنیایی تاکید دارد، اینگونه تلاشیست که تولید معنویت مطلوب را در جامعه اسلامی، و تولید یک زندگی مطلوب و موثز دنیایی (در همه کاری) را نوید میدهد.

به عبارت دیگر: این تاکید اسلام بر محکم کاری در کارها، باید در همه بخشهای جامعه اسلامی ــ فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... ــ خود را نشان دهد.

راه دوری نرویم، خود ما که در فضای مجازی بحمدالله مشغول تبلیغ دین هستیم و تولید مطلب می کنیم؛ باید محکم کاری را سرلوحه کارمان قرار دهیم طوری که کمترین نقد متوجه کارمان شود.

بدون شک توجه بیشتر به آموزه های اسلام در مورد محکم کاری و تولید اثر گذاری، می تواند راهگشای خیلی از آسیبها مثل عدم وجدان کاری و موازی کاری و ... شود.


سخن آخر: دین اسلام به عنوان کاملترین و محکمترین دین، از آحاد جامعه اسلامی انتظار دارد که آنها هم در همه کارهایشان (امورات دنیوی  و اخروی)،  محکم کاری را سرلوحه خود قرار دهند.

پی نوشتها
1ــ بحار الانوار(ط-بیروت) ج 44 ، ص 139

برای مطالعه در مورد محکم کاری از دیدگاه اسلام، کلیک کنید



۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۰۵
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم

امروزصبح سوار تاکسی بودم که رادیو داشت راجع به احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی حرف می زد. داشت می گفت: آهای راننده ی محترم که فکر می کنی دوربین پلیس را با زرنگی دور می زنی؛ وقتی  که قبض جریمه را بدستت دادند تازه می فهمی که زرنگ نبودی هیچ، بلکه...

قرآن، در مورد انسانهای که فکر می کنند کارشان درست است و زرنگند ولی اینطور نیست؛ می فرماید: «الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» آیه 104 کهف

ترجمه آیه: آنها که تلاشهایشان در زندگى دنیا گم (و نابود) شده؛ با این حال، مى‏پندارند کار نیک انجام مى‏دهند!»

احترام به قانون هر کاری که در آن هستیم، و تلاش در جهت انجام دادن تمام و کمال آن، رمز موفقیت در آن کار است. بی تردید قانون گریزی و زرنگ بازی گرچه چند صباحی شاید انسان را به مقصودش برساند، اما آخر و عاقبت ندارد.

خدا همه ی ما در انجام دادن کارهایمان و احترام به قانون آن کار، بدون زرنگ بازی و دور زدن قوانین، یاری دهد.


برای مطالعه در مورد قانون مندی و احترام به قانون (نه دور زدن قانون) کلیک کنید




۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۴۹
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم

ایام شهادت امام رضا (علیه السلام) در سال قبل (94) که سیل زوار مشتاق به سمت قبر منور آن امام، سواره و پیاده در حرکت بودند؛ نرخ کرایه ها و هتلها گران شده بود، این موضوع به رادیو هم کشیده شد.  موافقین این طرح دلایلی داشتند (شهرداری و سایر ارگانهای مشهد)، بعضی کارشناسان هم این گران شدن کرایه را ناشی از رسوخ مادی گرایی و اقتصاد لیبرال،  قلمداد می کردند.
ما در اینجا کاری به صحت و سقم نظرات نداریم. ممکن است ادله مخالفین، ناتمام باشد ولی متاسفانه در بخش هایی از اقتصاد و سایر بخشهای کشور، اقتصاد لیبرالی [1]  ممکن است نفوذ کرده باشد.
کسب سود و مادی گرایی که یکی از مولفه های مهم اقتصاد لیبرالیست [2] درگناهی مثل ربا نمود پیدا می کند.

«خداوند می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ذَرُوا ما بَقِیَ مِنَ الرِّبا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» آیه  278 سوره بقره

ترجمه آیه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید، از خدا بترسید و زیادى ربا را رها کنید اگر به راستى اهل ایمانید. (278)


این آیه شریفه، اهل ایمان و جامعه اسلامی را از ورود در بحث ربا ــ که حاصل اندیشه مادی گری است ــ بر حذر می دارد.
 ممکن است در بانکهای کشور هم بحثهای درمورد معاملات ربوی و غیرربوی باشد که باید آن مشکلات حل شود، اما در حالت کلی باید گفت: اگر بانکهای ما عقود اسلامی را به طور کامل به مورد اجرا بگذارند؛ خیلی از مشکلات حل می شود. [3]

سخن آخر: بها دادن به اقتصاد لیبرالی و مادی گری، باعث بروز گناهی مثل ربا در جامعه می شود که البته با اهتمام به معاملات اسلامی، این موضوع قابل حل است.

پی نوشتها
1ــ کلیک کنید
2ــ کلیک کنید
برای مطالعه در باره اقتصاد لیبرالی، کلیک کنید



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۳۱
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم.

سالیان دور یک روزنامه ای را می خواندم که در مورد ربا و مسائل پیرامون آن بحث کرده بود، و نوشته بود که اگر جلو اینگونه کارها (و هر کار بدی) بموقع گرفته نشود؛ باعث رواج اینگونه کارها می شود. سپس روزنامه اشاره کرده بود که در دوره قبل از انقلاب، عده ای از رباخواران  ــ بر اثر مساعد بودن کار غیر مشروعشان ــ ادعا کرده بودند که ما را هم قانونی و دارای صنف کاری اعلام نمایید.
استدلال کسانی که طرفدار ربا هستند (غالبا ربا دهندگان) این است که ربا هم یک نوع داد و ستد است، در حالی که خداوند این استدلال آنان را قبول ندارد.

خداوند می فرماید: «الَّذینَ یَأْکُلُونَ الرِّبا لا یَقُومُونَ إِلاَّ کَما یَقُومُ الَّذی یَتَخَبَّطُهُ الشَّیْطانُ مِنَ الْمَسِّ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا إِنَّمَا الْبَیْعُ مِثْلُ الرِّبا وَ أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» آیه 275 بقره

کسانى که ربا مى‏خورند، (در قیامت) برنمى‏خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده (و نمى‏تواند تعادل خود را حفظ کند؛ گاهى زمین مى‏خورد، گاهى بپا مى‏خیزد). این، به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتى میان آن دو نیست.)» در حالى که خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام! [1]



گاهی دستورات خدا (مثلا نمازو روزه و...) با یک توجیهاتی، به حاشیه رانده می شود و گاهی منعهای خدا (ربا) با استدلالهای غلطی نادیده انگاشته می شود.  طبعا توجیه نمودن کار گناه، باعث رواج آن در جامعه خواهد شد، چنانکه در عبارات فوق به آن اشاره شد که حتی ادعای قانونی شدن و صنف داشتن را پیش می کشیدند.

البته اینکه سودهای بانکی چه حکمی دارند، آیا حلالند یا خدا ناکرده ... بحث دیگریست. [2]

سخن آخر: وظیفه جامعه (چه حوزه علمیه، چه مسولین اقتصادی ــ چون ربا به اقتصاد و کسب و کار ربط دارد ــ و چه عموم مردم)  در قبال گناهانی مثل ربا، روشنگری و تبیین نامشروع بودن این عمل است تا زمینه توجیه برای عاملان آن بوجود نیاید.

پی نوشتها
1ــ ترجمه مکارم ص47
[2] کلیک کنید

۴ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۳۵
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

در فیلمی که در سالهای اخیر نشان می داد، پسر خانواده به دلایل رفیق بازی و طلبکاری، وارد مقوله ی ربا شده بود. پدر خانواده متوجه شد که پسرش، خود را به گناهی بزرگ آلوده نموده است، خلاصه پدر و پسر رفتند و طی  یک جر و بحث لفظی با کسی که به پسر خانواده ربا می داد؛ توانستند معامله را به هم بزنند.  
بعد از آن ماجرا عموی پسر خانواده به برادر زاده اش گفت: گر چه حرمت ربا را می دانی ولی این را هم باید دانی که ربا جلو فعالیت و کار را می گیرد. کسی که پولدار است و مال خود را به دیگران می دهد تا به او سود دهند؛ این پولش را در راه فعالیت و تلاش دیگر، به کار نمی گیرد.

خدای ناخواسته افراد پولداری ممکن است به زعم خود فکر کنند که چرا ما خودمان را به زحمت کار وتلاش دیگر بیندازیم، همین پول را به دیگران می دهیم و سودش را هم می گیریم.
بنابراین راحت طلبی و مادی گری، باعث ترغیب اینها به این گناه مختل کننده ی کار مفید در جامعه می شود.

جالب اینکه ربا دهنگان، ممکن است مدعی شوند که ما گر چه سود هم می گیریم ولی به نحوی به افراد دیگرهم کمک می  کنیم.

در جواب ربا دهندگان باید گفت: اگر تو راست می گویی؛ خمس و زکات اموالت را بپرداز و اینگونه به افراد کمک کن.
خداوند می فرماید: «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ کُلَّ کَفَّارٍ أَثیمٍ» آیه 276 بقره

ترجمه آیه: خدا، ربا را نابود مى‏کند؛ و بخشش‏هاى خالصانه را رشد مى‏دهد. و خدا هیچ ناسپاس گنه‏پیشه‏اى را دوست نمى‏دارد. [1]

می دانیم که صدقه یا واجب است یا مستحب، و صدقه واجب همان خمس و زکات است که در صورت وجوب شرایطش واجب می شود.
اگر کسانی که پولدارند، در وهله اول خمس و زکات واجب خود را، و در وهله دوم به مردم قرض، بپردازند (برای سامان گرفتن کارهای مردم)؛ هم به وظیفه مسلمانی خود عمل نموده و هم جامعه را درگیر باز پرداخت سود ربا و مسائل روانی آن نمی کنند.

سخن آخر:  باید با بها دادن به کسب و کار مفید و دوری از راحت طلبی ، و بها ندادن به مادیگری، و توجه به منع خداوند از حرمت ربا، جامعه را از وجود این گناه، پاک کنیم.
انشاالله

پی نوشتها
1ــ ترجمه رضایی ص47
برای مطالعه در مورد فلسفه ی حرمت ربا، کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۹:۱۸
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

داشتم از روستای خودمان به طرف روستای مرحوم پدر بزرگم ــ که دو سه ساعت پیاده فاصله داشت ــ می رفتم. یکی از همسایگان روستایی ما که من را در این حالت دیده بود؛ بعد ها اینچنین می گفت: من از صحنه ی رفتن شما با عشق و حرارتی خاص به سمت خانه ی پدربزرگت، حظ می بردم.

البته این همسایه ی ما، خودش در احترام به پدرو مادر پیشقدم بود و برای همین خاطر، متوجه حالات من شده بود.

در این زمان با وجود وسایل ارتباطی و وفور وسائط نقلیه شخصی و غیر شخصی، بهانه  کمی برای دوری راه و بجا آوردن صله رحم وجود دارد، لکن هنگامی که انسان به موضوعی اهمیت نمی دهد آن را در اولویت کاری خود قرار نمی دهد.  ممکن است بعضی منتظر باشند  تا تعطیلاتی پیش  آید؛ با خانواده اشان به سفر و گردش بروند، ولی شاید از بجا آوردن صله رحم و دیدن فامیل، به بهانه هایی مثل دوری راه و مشغولیت کاری و ...خودداری کند. به عبارت بهتر: برای تفریح و گردش، وقت دارند و هزینه را هم به جان می خرند ولی برای صله رحم نه، یا که صله رحم را بجا می آورند ولی در اولویت چندم زندگیشان است، در حالی که صله رحم یکی از واجبات اسلامیست که بی توجهی و کم توجهی به آن آثار دنیایی و آخرتی دارد.

امام على علیه السلام می فرماید: «اِنَّ صِلَةَ الرحامِ لَمِن موجِباتِ السلامِ وَ اِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ اَمَرَ بِاِکرامِها وَ اِنَّهُ تَعالى  یَصِلُ مَن وَصَلَها وَ یَقطَعُ مَن قَطَعَها وَ یُکرِم مَن اَکرَمَها» [1]

ترجمه حدیث: به راستى که صله رحم از واجبات اسلام است و خداى سبحان، امر فرموده که آن را گرامى بدارند و خداوند متعال با هر کس که صله رحم کند، رابطه برقرار مى کند و با هر کس که قطع رحم کند، قطع رابطه مى کند و هر کس که صله رحم را گرامى بدارد، گرامى اش مى دارد.

سخن آخر: یکی از عوامل کم شدن صله رحم و دید و بازدیدهای خانوادگی، مشغولیت های کاری و دوری راه و عواملی ازاین دست است که البته بی تاثیر هم نیست ولی این دلیل نمی شود این واجب الهی را به این بهانه ها به حاشیه راند

خداوند در بجا آوردن صله رحم همه ما را یاری کند.


پی نوشتها
1ــ تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص405 و ص 406 ،ح9290
برای مطالعه در مورد اثرات مثبت صله رحم و همچنین آثار منفی قطع کردن آن، کلیک کنید

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۵
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

از کاشان بطرف قم می آمدم، ماشین کمی دیر به راه افتاد مردم معترض بودند که راننده باید به قانون اهمیت داده و مردم را سرگردان و متحیر نگه ندارد،. در این حیص و بیص که حرف از قانون و این مسائل در میان بود؛ ناگهان جوانی که موتورش را قانون توقیف کرده بود؛ گفت: به نظر من قانون اصلا خوب نیست و ...، موتور مرا توقیف کردند و الان ویلان و سرگردانم.
از میان جمعیت اتوبوس، دو سه پیرمرد دوران دیده به او اعتراض کردند که اگر قانون نباشد سنگ روی سنگ بند نمی شود، آیا موتور تو را الکی توقیف کردند یا ایراد و اشکالی در کارت بوده؟

جوان که اوضاع را چنین دید گفت: بابا از روی عصبانیت حرفی زدم، کی حوصله دارد فردا برود و  با دنگ و فنگی موتورش  را بیاورد؟ وگرنه قانون خیلی هم خوب است.


یکی از نکاتی که در بحث اجرای قانون، باید به آن پایبند باشیم؛ داشتن حوصله کافی است.

«یا أَیُّهَا الَّذینَ‏ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا» قسمتی از آیه 200 آل عمران

ترجمه آیه: اى کسانى که ایمان آورده‏ اید، شکیبایى ورزید و دیگران را نیز به شکیبایى وادارید.

در صف نانوا، در صف نوبت برای ویزیت دکتر، در پشت چراغ قرمز (چه برای راننده ها و چه برای عابرین پیاده) و... باید حوصله لازم چاشنی کار شود وگرنه چون کارها بر طبق مرام ما پیش نمی رود؛ همه کارها را غیر قانونی می دانیم.

کسانی که صبر لازم را در اموری مثل امور فوق ندارند ممکن است کارها را غیر قانونی بنامند، وای به وقتی که بی قانونی، واقعا رخ داده باشد.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۱۳
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

چند سال پیش، صدا و سیما یک برنامه ای را نشان می داد که در آن راجع به قطع درختان و مسائل پیرامون آن، بحث می کرد. در این برنامه، مجری از مردم محلی می پرسید: چه عاملی باعث ترغیب بعضی ها به قطع درختان شده است؟ یکی ازمصاحبه شوندگان گفت؟ این حرفها را برای چه کسانی می گویید؟ کسانی که بجز به منافع خودشان، و ساختن ویلا در محل درختان قطع شده فکر نمی کنند؛ گوش شنوایی برای این حرفها نداشته، و تازه ادعا می کنند که ما بفکر پیشرفت و توسعه (ساختن ویلا و آپارتمان) هستیم.

از این ادعا داشتن بعضی ها در قطع درختان، ــــ که در خیلی از کارهای ناباب دیگر هم شیوع دارد ــــ  به یاد آیه ای از قرآن افتادم که می گوید: «وَ إِذا قیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ‏»  قسمتی از آیه 206 بقره

ترجمه آیه: و چون به او گفته شود: از خدا پروا کن، تعصب و نخوت او را به گناه وادارد (و عکس العمل ظالمانه نشان دهد. [1]

به انسانهای قاتل درختان می گویند: آقا اینکار غیر قانونی را انجام ندهید، باعث برهنه شدن زمین از پوشش گیاهی ــ که درخت و گیاه جلو سیل و همچنین جلو طوفان گرد و غبار را می گیرد ــ نشوید که خسارت آفرین است؛ نه تنها گوششان بدهکار است بلکه با تشکیل باند و رانت و غیره، جری تر هم می شوند.

بنابراین یکی از عوامل قانون گریزی، توجه به منفعت شخصی و گروهی، و توجه نداشتن به حال عمومی جامعه است.

پی نوشتها
1ـــ ترجمه مشکینی ص32

برای مطالعه در مورد تاکید اسلام بر محط زیست سالم ــ که درختان نماد بارز آن هستند ــ کلیک کنید



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۱۵:۲۷
سید حسین سیدی