وبلاگ سید

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید

لبریز مطلبهای نو می باشد این وبلاگ ما
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما
دارد تنوع مطلبش، با رویکردی از حدیث
و رویکردی هم ز قرآن دارد این وبلاگ ما

امیّد دارم که نشیند ذائقه ات را رفیق
"حتما " نمی گویم و گویم شاید این وبلاگ ما

هر کس شود محبوب حق، او کار و بارش روبه راست
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما

سید

آخرین نظرات
نویسندگان

دروغ بخاطر دوست داشتن

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۰۸ ب.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم


ضرب المثل معروفی هست که می گوید: " هیچ کس به ماست (یا دوغ خود)  نمی گوید ترش است.  پیام کلی این ضرب المثل این است که هر کسی هر چیزی را که منفعت او است دوست داشته و بدی آن را نمی گوید، هر چند به دروغ هم باشد.
اگر به خیلی از منشا دروغها توجه کنیم؛ می بینیم که منشا اغلب آنها دوست داشتن چیزی یا کسی بوده است. گاهی انسان بخاطر دفاع از عملکرد رفیقش، برادرش، همسرش،همکارش و ... (که عملکرد مثبتی هم ندارد) نه تنها دروغ گفته، بلکه خود را هم به آب و آتش می زند.
 واضح است که این دروغها و توجیهات، بجز گناه کردن، چیز قابل توجه دیگری را برای انسان به ارمغان نمی آورد.
 
قرآن می فرماید: «الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ‏ صُنْعاً» آیه 104 سوره کهف

ترجمه آیه: (زیانکارترین مردم) آنها هستند که (عمر و) سعى‏شان در راه دنیاى فانى تباه گردید و به خیال باطل مى‏پنداشتند که نیکوکارى مى‏کنند. [1]

انسان با توجیه عمل دیگران، فکر می کند کار درستی انجام می دهد، لکن اینطور نیست.

البته گاهی انسان بین دروغ گفتن و دفاع نابجا از رفیقش یا فرزندش و ...، و بین وجدانش و دینش گیر می افتد، که اینجا هنر یک مسلمان نمود پیدا می کند.
سخن آخر اینکه: گاهی مواقع انسان بخاطردفاع نابجا ازعملکرد منفی رفیقش و مانند این، بسمت دروغ کشیده می شود که این اصلا مطلوب نیست. رفیقی و دوستی و صمیمیت سر جای خودش عالیست ولی دروغ خوب نیست.

پی نوشتها
1ــ ترجمه الهی قمشه ای ص304

برای مطالعه در مورد گناه دروغ، کلیک کنید


نظرات  (۳)

۲۴ خرداد ۹۵ ، ۲۰:۱۶ یا فاطمة الزهراء
من شنیدم در دو مورد دروغ مشکلی نداره o_O این واقعیته؟ 
پاسخ:
بله منم جستجو کردم و حااصلش اینه که خدمت عرض میشه ولی چگونه و درچه حالتی بکارش ببریم که کمترین حاشیه رو داشته باشه اون دیگه بحث دیگه ایه
مثلا آمدیم و دو دوست را با دروغ آشتی دادیم و ... بهر حال این ممکنه بی حاشیه هم نباشه

مهم ترین مستند عالمان اخلاق برای مجاز دانستن چنین دروغی احادیثی است که از رسول خدا(ص) نقل می کنند و از آنها جواز دروغگویی شوهر به زن را استنباط می نمایند. اما مهم ترین روایت در این زمینه، حدیثی است که ام کلثوم دختر عقبة بن ابی معیط از حضرت رسول نقل می کند. این حدیث، مورد قبول غالب محدثان است و در عمده منابع روایی آمده است. احادیث دیگر نیز از نظر موضوعی شباهت بسیاری با این حدیث دارند و به نظر می رسند که نقل های دیگری از همان باشند. جالب این است که از ام کلثوم دختر عقبه، تنها یک روایت در صحیحین (صحیح بخاری و صحیح مسلم) آمده که همین حدیث است و همه محدثان و عالمان اخلاق آن را قبول کرده اند و آن را در کتاب های خود آورده و شرح و تفسیر کرده اند. مضمون این حدیث آن است که رسول خدا در سه مورد دروغگویی را مجاز شمرده است: در جنگ، برای اصلاح و دروغگویی میان زوجین. متن حدیثی که وی نقل می کند به شرح زیر است:

 

«لَمْ أَسْمَعْهُ یُرخِّصَ فی شَیْ ءٍ مِمِّا یَقُولُ النَّاسُ کِذْبا إِلاّ ثَلاث: اَلْحرْبُ وَ الإِصْلاحُ بَیْنَ النَّاسِ وَ حَدیثُ الرَّجُلِ امْرَأتَهُ وَ حَدیثُ الْمَرْأةِ زَوْجَها؛

 

نشنیدم که ایشان [رسول خدا] از مواردی که مردم در آنها دروغ می گویند، جز سه مورد را مجاز شمرده باشد: در جنگ، برای اصلاح میان مردم و سخن شوهر به زن خویش و سخن زن به شوهر خود.»

 

این حدیث با همه شهرتی که دارد، با الفاظ متفاوتی نقل شده است. گاه به نظر می رسد که این سه مورد را رسول خدا(ص) معین ساخته و گاه الفاظ روایت به گونه ای است که گویا ام کلثوم از سخنان حضرت چنین دریافته است که در این سه مورد دروغ رواست و در نتیجه این الفاظ از اوست؛ برای مثال شارح «ریاض الصالحین» هنگام نقل این حدیث و شرح آن می گوید که مقصود ام کلثوم از سه مورد: جنگ و ... است. با این حال این حدیث را عالمان شیعه و اهل سنت قبول کرده اند و به گفته مرحوم محمدباقر مجلسی، مضمون آن مورد اتفاق فریقین (= شیعه و اهل سنت) است. تقریبا همه محدثان اهل سنت این حدیث را نقل کرده و مضمون آن را پذیرفته اند، از جمله: بخاری، احمد حنبل، مسلم، ابوداود، ترمذی، طیالسی، عبدالرزاق، ابن حبان، طبرانی و بیهقی، همچنین در کتاب «المجالسة و جواهر العلم» طی سه صفحه بیش از پنجاه منبع ـ که این حدیث در آن آمده ـ معرفی شده است.

 





احسنت
تبارک الله
پاسخ:
سلامت باشی رفیق
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۰۲:۲۳ یا فاطمة الزهراء
ممنون از پاسخگویی کاملتون
دروغ بین زوجین؟ o_O به نظرم منطقی نیومد :|
پاسخ:
اینطور بگم وقتی میگن: جزراست نباید گفت، هر راست نشاید گفت؛ راجع به دروغ دیگه باید احتیاط بیشتری بشه
از نظر زمان و مکان و ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی