وبلاگ سید

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید

لبریز مطلبهای نو می باشد این وبلاگ ما
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما
دارد تنوع مطلبش، با رویکردی از حدیث
و رویکردی هم ز قرآن دارد این وبلاگ ما

امیّد دارم که نشیند ذائقه ات را رفیق
"حتما " نمی گویم و گویم شاید این وبلاگ ما

هر کس شود محبوب حق، او کار و بارش روبه راست
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما

سید

آخرین نظرات
نویسندگان

۲۷ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است


بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: یک زمانی هست که یک موضوعی بدون علت مشخص و قابل تاملی گل کرده و مد می شود.

مد شده که چون پول دارد اولین کاری که باید انجام دهد عمل کردن دماغش باشد، با آنکه دکترها میگویند: این جراحیهای زیبایی اثرات سوئی دارد.

بعد اضافه نمود که اینها حرف دکترها را برای روزه نگرفتن گوش میکنند چون بر نفعشان است ولی در مورد اثرات سوء جراحیها، وقعی به حرف دکترها نمی گذارند.

من هم که مقاله ای را در باب دروغ می نوشتم گفتم: گاهی دروغ گفتن در جامعه مد می شود شاید هم نفع مادی  و منفعتی زیادی هم نداشته باشد ولی انسان میگوید: چون همه مشغول دروغ گفتن هستند ما هم یکی از آنها باشیم (با توجیه شوخی و خنده و تفریح و از این قبیل)

- امام سجاد علیه السلام می فرماید: «اِتَّقُوا الکَذِبَ الصَّغیرَ مِنهُ وَ الکَبیرَ، فى کُلِّ جِدٍّ وَ هَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا کَذِبَ فِى الصَّغیرِ اجتَرَأَ عَلَى الکَبیرِ»


     ترجمه حدیث: از دروغ کوچک و بزرگش، جدّى و شوخیش بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرئت پیدا مى کند.

و اینگونه است که یک گناهی به راحتی در جامعه رواج پیدا می کند و آهسته آهسته زشتی آن کمرنگ می شود.


پی نوشتها
1ــ تحف العقول ص278

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۵۶
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

این چند روزه که نتوانستم مطلبی بنویسم مشغول اسباب کشی منزل بودم. بعد از کلی کارها نوبت به اعتبار خریدن برای لپ تاپ و راه اندازی آن شد. اعتبار برای آن خریدم ولی دیدم وصل نمی شود به 2020زنگ زدم که مشکل چیست؟گفت: باید مودم را بر روی این خط (تلفن منزل جدید) تنظیم کنم.

خلاصه آن را هم با کمک دوستان تنظیم کردیم و با نام و یاد خدا مشغول نوشتن شدم.

داشتم با خودم فکر می کردم که خیلی از ما آدمها، دلهایمان مثل این مودم به ظاهر دقیق و روی روال هست به عبارت دیگر تنظیمات کلی درست است، ولی بر خط خدا آنطور که باید دل خود را تنظیم نکرده ایم


خداوند می فرماید:«الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ تَوَاصَوْاْ بِالْحَقّ‏ وَ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبر» آیه 3 سوره عصر

ترجمه آیه: کسانى که ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده‏اند، و یکدیگر را به حق سفارش کرده و یکدیگر را به شکیبایى و استقامت توصیه نموده ‏اند!


بسیاری از ما انسانها به حرفهای که  میگوییم ( رعایت همسایه داری، پاک بودن و ...) ایمان کلی داریم ولی در عمل آنگونه که باید و شاید خود را خدایی نساخته ایم.


یکی از علتهای آن پایبند نبودن به اعمال صالح ـــ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ ــــــــ (ارتباط پایدار با خدا و انجام عبادات) و تحمل نکردن سختیهای اعمال دینی ـــ تَوَاصَوْاْ بِالصَّبر ـــ (مثلا سختیهای احتمالی در امر به معروف و نهی ازمنکر) است.

برای مطالعه در مورد آیه 3 سوره عصر مراجعه شود به: ترجمه تفسیر المیزان، ج20 ص610 تا615

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۵ ، ۲۱:۳۸
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

استادی سر کلاس داشت از صله رحم بحث می کرد. در ادامه حرفهایش از کسانی گفت که به علت مشغله کاری و مسائلی از این دست، کمتر فرصت سر زدن به والدین را دارند. می گفت: به یک نفر از آشناها که این وضعیت را داشت گفتم: مادرت از دست تو شاکی است چرا به او سر نمی زنی؟ گفت: بابا دو سه روز پیش مقداری قند و شکر و این چیزها برایش فرستادم ، گفتم: این مهم است ولی همه که این چیزها نیست. کارهای دیگری هم هست مثل ابراز عواطف نسبت به والدین و انجام کارهای والدین و...
  
طبق احادیث معصومین (علیهم السلام) یکی از خصلتهای اخلاقی، ایجاد رابطه با کسیست که با ما قطع رابطه کرده است.

و«وَ  َقَد سُئِلَ عَن مَکارِمِ الخلاقِ: ... وَصِلَةُ مَن قَطَعَکَ» [1]

از امام صادق (علیه السلام) در باره مکارم اخلاق پرسیدند، فرمود: ... ایجاد رابطه باکسی که با توقطع رابطه کرده است»

بجاست که یکبار دیگر حدیث را مرور کنیم: ایجاد رابطه با کسی که با تو (انسان) قطع رابطه کرده است.

این مرور نمودن حدیث بیشتر بدرد کسانی باید بخورد که ادعا می کنند انسان باید اخلاق داشته باشد و ...؛ ولی با آن کسی اخلاقشان خوب است که اخلاقشان خوب باشد مثل دوستان و ...، اما وقتی با کسی سوءتفاهمی پیش بیاید شاید الفبای اخلاق را هم رعایت نکنند.

به بحث اصلی برگردیم. پیام حدیث این است: با همه انسانهایی که با شما سرسنگین هستند؛ سعی کنید با مرام خوب با آنها ارتباط برقرار کنید، حالا اگر
طرف مقابل ما فامیل و خویشاوندان باشد که  به طریق اولویت باید در ایجاد رابطه بکوشیم.

حالا اگر طرف مقابل انسان، والدین انسان باشند که اکثرا علاقه مند و دلسوز بچه هایشان هستند؛ بحث به طور کلا فرق می کند و ایجاد رابطه و صله رحم با آنها از اولویت کارهای یک انسان باید باشد.

   

    1ــ منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خویی) ج6 ، ص218

برای مطالعه در مورد فواید نیکی به والدین، کلیک کنید


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۵ ، ۱۸:۲۹
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

داشتم با خودم فکر می کردم که اگر یکی از من بپرسد راجع به تبعات قانون گریزی چه آیه ای داریم؛ چه جوابی بدهم، به ذهنم آمد که آیه ای زیر آیه مناسبی باشد.

خداوند می فرماید: «وَ قیلَ الْیَوْمَ‏ نَنْساکُمْ کَما نَسیتُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا وَ مَأْواکُمُ النَّارُ وَ ما لَکُمْ مِنْ ناصِرینَ»  آیه 34 جاثیه


ترجمه حدیث: و به آنها گفته مى‏شود: «امروز شما را فراموش مى‏کنیم همان‏گونه که شما دیدار امروزتان را فراموش کردید؛ و جایگاه شما دوزخ است و هیچ یاورى ندارید.


 چنانکه ما در زندگی دنیایی اگر از قوانین راهنمایی رانندگی و سایر قوانین تخطی کنیم تبعات آن را باید خواه ناخواه تحمل کنیم؛ در آن دنیا هم همین است.


اگر کسی به قوانین خدا که برای سعادت دنیا و آخرت وضع شده؛ بی اعتنا باشد، باید طبق قانون هستی و طبیعت با او برخورد شود.

البته خداوند که حال وکار بندگانش را می داند به اندازه توانایی آنها از آنها تکلیف می خواهد

خداوند می فرماید: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها» قسمتی از ایه 286 بقره


ترجمه آیه: خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانائیش تکلیف نمى‏کند

نکته مهم:  خیلی از انسانها ممکن است با همین بهانه که از عهده ما خارج است؛ عبادات و سایر اعمال مسلمانی را به حاشیه بسپرند، در حالیکه اصلا اینطور نیست   و اینها دنبال شانه خالی کردن از تکلیف مسلمانی خود هستند. خداوند همه را می بیند و از نیتها و و بهانه آوردنها
همه خبر دارد،

خدایا ما را در پیمودن قانون خودت ــ دین خودت ــ یاری بفرما



برای مطالعه در مورد چگونگی فراموشی بعضی بندگان توسط خدا،کلیک کنید


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۵ ، ۱۹:۳۷
سید حسین سیدی

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از دوستان نکته سنج حرفهایی می زد که برای من قابل تامل بود. می گفت: گاهی مشغول شدن زیاد به اموری، انسان را از امور مهم دیگر باز می دارد. در این دوره و زمان ما آنقدر اموری مثل بیمه با اقسام متنوعش زیاد شده که تکیه انسانها بر اموری مثل حمایتهای خانوادگی و صله رحم کمرنگ شده است.

صد البته که باید اموری مثل بیمه و سایر حمایتهای دولتی باشد، ولی غرق شدن در این امور و تکیه نمودن برآنها، زیاد هم شاید پسندیده نباشد.

بدون شک هیچ نهاد حمایتی نمی تواند جای خانواده و فامیل و دوستان انسان را بگیرد. رفیق ما هم می خواست همین را بگوید.

 بله این هم هست،اگر کسی مثلا بیمه ماشین نداشته باشد و تصادف کند؛ روزگار سختی در انتظار اوست، ولی با این وجود، نقش حمایتی بیمه بیشتر مادیست و نقش حمایتی خانواده، در دو بعد است هم مادی و هم معنوی (جدای از پایبندی به دین، در بحث انتقال تجارب نقش بی بدیلی دارد)

حضرت علی (علیه السلام) در باره نقش خویشاوندان و صله رحم انسان می فرمایند:  «وأکِرم‏ عَشِیرَتَک‏، فإنَّهم‏ جَناحُک‏ الَّذِی‏ به‏ تَطِیر، وأصْلُک الَّذِی إلیه تَصِیر، ویدُک الَّذِی بها تَصولُ، (وهُمُ العُدَّة عِنْد الشِّدَّة)، أکرِم کریمَهم، وعُدْ سَقیمَهم، وأشْرکهم فی أمورهم، وتَیَسَّر عنْد معْسُورِهم» [1]


ترجمه حدیث:  خویشاوندانت را گرامی دار، زیرا آنها پر و بال تو می باشند که با آن پرواز می کنی و ریشه تو هستند که به آنها باز می گردی و دست [نیرومند] تو می باشند که با آن حمله می کنی .

آن حضرت درباره نقش اساسی این کانون گرم در رساندن انسان به هر موفقیتی فرمودند:

«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا یَسْتَغْنِی‏ الرَّجُلُ‏ وَ إِنْ کَانَ ذَا مَالٍ عَنْ [عَشِیرَتِهِ‏] عِتْرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ وَ هُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ حَیْطَةً مِنْ وَرَائِهِ وَ أَلَمُّهُمْ لِشَعَثِهِ‏  وَ أَعْطَفُهُمْ  عَلَیْهِ عِنْدَ نَازِلَةٍ إِذَا [إِنْ‏] نَزَلَتْ بِهِ» [2]


ترجمه حدیث: ای مردم، انسان هر مقدار که ثروتمند باشد، از خویشاوندان خود بی نیاز نیست که از او با زبان و دست دفاع کنند . خویشاوندان انسان، بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت می کنند و اضطراب [و ناراحتی] او را می زدایند، و در هنگام مصیبتها، نسبت به او پرعاطفه ترین مردم می باشند.

امر خوبی که در این سالها بوجود آمده، رواج قرض الحسنه های بین خانواده ها ــ که عمدتا فامیلند ــ است که هم صله رحم در بین خانواده ها را تقویت می کند و هم این نکته را برای ما روشن می سازد که نقش بانکها و موسسه های وام دهنده ــ که بیشتر مادیات جامعه را تامین می کنند ــ به تنهایی کافی نیست و  صله رحم و روح تعاون و دیگر خواهی (امور معنوی) هم باید باشد.

سخن آخر
نقش حمایتی خانواده از افراد، بی بدیل است و نهادهای حمایتی مثل بیمه ها و بانکها ــ با آنکه در جای خود محترمند ــ ولی جای نقش حمایتی خانواده را پر نمی کنند.

باید با فرهنگ سازی مناسب، اولویت صله رحم و نقش حمایتی خانواده را تقویت نموده، و نگذاشت که نقش حمایتی آن در مقایسه با ارگانهایی مثل بیمه ها و بانکها به حاشیه رانده شود.

1ـــــ مکاتیب الأئمة علیهم السلام / ج‏1 / 552 / 140
2ـــــ نهج البلاغة (للصبحی صالح) / 65 / تأدیب الأغنیاء ..... ص : 65


برای مطالعه در مورد رمزهای موفقیت از نگاه امیر المومنین ع ، با توجه به نقش حمایتی خویشاوندان، کلیک کنید




۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۵ ، ۱۷:۲۷
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن با الرحیم

می گفت: یادش بخیر آنوقتها که با هم بیشتر رابطه داشتیم و رفیق بودیم؛ دو سه نفری با هم همکاری نموده و کارهای همدیگر را انجام می دادیم.
 یادش بخیر آنزمان که با همکای هم مزارع گندم و جو را درو می کردیم؛ فرقی نداشت مزرعه یکی کمی بیشتر کار دارد یا کمی کمتر، مثل سه تا برادر بعد از اتمام کار این یکی به سراغ کار آن یکی می رفتیم، و اینگونه آن همه مزارع را ـــ که الان هیچ کس حاضر به درو کردن آن نیست مگر با کمباین ــ به خیر و خوشی درو می کردیم ولی الان...

گفتم :برای همین است که امام (صادق علیه السلام) می فرماید: « صِلَةُ الرَّحِمِ تَعمُرُ الدِّیارَ» [1] 

    صله رحم، خانه ها را آباد می کند (کنایه از آباد شدن جامعه، چون خانه کوچکترین واحد اجتماع است)

گفتم: وقتی یک روستا که (اکثرا فامیلند) با هم رابطه داشته باشند (صله رحم)، و هوای هم را داشته و کمک کار هم باشند؛ معلوم است که سختیها هموارتر شده و از بابت این همکاری، خوشیها و نعمتهایی عاید انسانها می شود. در هر جایی دیگر هم که اینگونه حرکت مفیدی واقع شود؛ برکات خود را خواهد داشت.

 سپس این حدیث را از حضرت علی (علیه السلام) را آوردم: «صِلَةُ الرَّحِمِ تُدِرُّ النِّعَمَ وَتَدفَعُ النِّقَمَ»

   ترجمه حدیث:  صله رحم نعمت ها را فراوان مى کند و سختى ها را از بین مى برد.


پی نوشتها
1ــ امالى(طوسى) ص 481
2ــ شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج4، ص204، ح5836


برای مطالعه در مورد اثرات صله رحم، کلیک کنید



۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۵ ، ۱۸:۰۰
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

خوشا به حال کسانی که اگر توانستند روزه بگیرند؛ شاکرند و گرنه اگر به دلایلی ــ مانند  بیماری . ...ــ نتوانستند روزه بگیرند در پی جبران روزه  در ایام دیگر (و توجه به کفاره و اطعام فقرا) بر می آیند.

در این میان کسانی هم هستند که تا به آنها میگویی: نماز، روزه، و ...، فقط یک چیز می گویند و آن کمک به خلق الله است

کسانی که کمک به خلق الله را شعار خود قرار می دهند؛ باید این را هم مد نظر قرار دهند که یکی از راههای کمک به فقیر فقرا و خلق الله، پرداخت کفاره است که بر کسانی که روزه را به علتهایی نتوانستند بگیرند (پیرمرد و پیر زن ) واجب است. [1]

 خداوند در ایه 12 تا 17 بلد می فرماید:  و تو چه دانى که راه دشوار چیست* (12) آزاد کردن برده‏اى است* (13) یا طعام دادن در روز قحطى و گرسنگی* (14) به یتیمى خویشاوند* (15) یا فقیرى خاک‏نشین * (16)علاوه بر اینها از کسانى باشد که ایمان آورده و یکدیگر را به صبر و مهربانى و بخشش توصیه کرده‏اند (17)

پیام قرآن این است که کمک به خلق الله فقیر فقرا باید در کنار اعمال صالح (نماز و روزه و...) باشد.

اگر ما به خاطر خدا و کسب رضای او به دیگران و فقرا کمک کنیم؛ سایر حرفهای خدا را رد نمی کنیم، و تازه سعی بر مخفی ماندن کمکمان به دیگران داریم (اخلاص)

اما اگر ما برای کسب وجهه و بدست آوردن شهرت، به فقیران کمک کردیم، نتیجه اش آن می شود که هر جا دیدیم کسی ما را امر به معروفی و نهی از منکری نمود که به مذاق ما خوش نیامد (هر چند حق باشد)؛ به راست یا دروغ می گوییم: بابا اگر تو راست می گویی برو کمک به خلق الله کن.


پی نوشتها
1ــ آیه 184 سوره بقره

برای مطالعه در مورد اثرات کفاره، کلیک کنید


۲ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۵ ، ۲۳:۴۶
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

می گفت: آنقدر ما را از روزه ترساندند که تابستان است و گرما و ... که ما هم خودمان را محروم نمودیم، این روزهای آخر که موفق به این کار شدیم دیدیم که رو دست خوردیم و اینها همه القائات شیطانی بوده است.


«وَ زَیَّنَ‏ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبیلِ فَهُمْ لا یَهْتَدُونَ»  آیه 24 نمل


ترجمه آیه: و شیطان اعمالشان را در نظرشان جلوه داده، و آنها را از راه حق بازداشته؛ و از این رو هدایت نمى‏شوند!

طبعا روزه گرفتن و آن هم در تابستان، سختیهایی دارد، ولی این به معنای آن نیست که نمی شود روزه گرفت.

خیلی از افراد هستند که دنبال بهانه اند و چه بهانه ای بهتر از تابستان و گرما

آدم با این بهانه ها به یاد داستان سستی اصحاب و مردم زمان امیرالمومنین علی (علیه السلام) می افتد که گرمای تابستان و سرمای زمستان را بهانه کرده بودند و بدین وسیله از وظیفه جهاد با معاویه و یارانش شانه خالی می کردند. [1]


البته خداوند برای کسانی که واقعا برایشان سخت است؛ تمهیداتی هم در نظر گرفته است. «فَمَن کاَنَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَ عَلىَ الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِین» آیه 184 بقره

ترجمه آیه: و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد تعدادى از روزهاى دیگر را (روزه بدارد) و بر کسانى که روزه براى آنها طاقت‏فرساست؛ (همچون بیماران مزمن، و پیر مردان و پیر زنان،) لازم است کفاره بدهند: مسکینى را اطعام کنند. [2]


بی تردید هیچ کاری آسان نیست و روزه هم یکی از آنهاست و لی باید همه بدانیم و می دانیم که بهشت را به بها دهند نه به بهانه
 
خوش به حال کسانی که این ماه را با بندگی خدا و راز و نیاز به پایان رساندند.

پی نوشتها
1ــ رجوع کنید به شرح نهج البلاغه فقیهی، چاپ 85، خطبه 27 ص47

2ــ ترجمه مکارم ص28

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۵ ، ۲۲:۳۹
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

داشتم یک مقاله ای را در مورد گناهانی که باعث نزول بلا می شوند؛ می نوشتم. برای اینکار سری به مقاله های دیگر زدم و یک جستجوی در اینترنت داشتم. در ذیل یک مقاله ای، یکنفر گفته بود اگر قرار باشد بفرموده پیامبر اسلام، رواج بعضی گناهان ــ گناه خلاف عفت زناـــ باعث ایجاد فقر و قطع روزی شود [1]؛ چرا در بعضی از کشورها که این گناه رواج دارد اینگونه نیست.

یکنفر دیگر جواب آن فرد را به این صورت گفته بود که: این سر جای خودش زشت و ناپسند است و حتما هم تبعات خودش را دارد، ولی ممکن است بر اثر بعضی کارهای مثبت دیگر در یک جاهایی توفیقاتی داشته اند،  و در ادامه نوشته بود همان پیامبری (پیامبر اسلام) که بعضی گناهان را داری آفتهایی می داند، بعضی کارها را دارای اثرات دنیایی می داند، و  به این حدیث ذیل اشاره نموده بود.


    ««اِنَّ القَومَ لَیَکونونَ فَجَرَةً وَ لا یَکونونَ بَرَرَةً فَیَصِلونَ اَرحامَهُم فَتَنمى اَموالُهُم وَ تَطولُ اَعمارُهُم فَکَیفَ اِذا کانوا اَبرارا بَرَرَةً؟» [2]  ترجمه حدیث:مردمى که گناهکارند و نه نیکوکار، با صله رحم، اموالشان زیاد و عمرشان طولانى مى شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد!؟
امروز شاهدیم که بر اثر همگرایی و اتحاد کشورهای اروپایی (صله رحم بین کشورهای دوست)، باعث رشد و ترقی خودشان شدند، بطوری که ما آثار بعضی از گناهان را در جامعه آنها نادیده گرفته و تنها به  پیشرفتهای ظاهری آنها چشم دوخته ابم.

ما هم اگر به توصیه های قرآن و اسلام در باره صله رحم بین مومنان و کشورهای مسلمان عمل می نمودیم؛ بی تردید حال و روز بمراتب بهتری داشتیم.

«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» قسمتی از آیه 10 حجرات
ترجمه آیه: جز این نیست که مسلمانان برادران یکدیگراند. [3]
سخن آخر اینکه: صله رحم (رفت و آمد) در سطح کلان در بین مسلمانان و کشورهایشان ضعیف است، و در مقابل همگرایی و رفت آمد بین کشورهای مخالف اسلام و مسلمین (که یک نوعی صله رحم است) زیاد بوده و این موضوع اثرات مثبتی را طبیعتا برای آنها به همراه دارد.

پی نوشتها
1ــ بحار الأنوار ج‏76ص 187
2ــ کافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 155
3ــ ترجمه حجةالتفاسیر ج6 ص119
برای مطالعه در مورد اتحاد مسلمانان (که بنوعی یک صله رحم بین مسلمین است) از منظر آیات و روایات، کلیک کنید








۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۵ ، ۰۵:۴۳
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم

ضرب المثلی هست که می گوید: مرغ همسایه غاز است. این ضرب المثل را برای بعضی ها باید گفت که تولیدات داخلی را هیچ بهایی نمی دهند و فقط می گویند: هیچ چیزی جنس خارجی نمی شود.

البته ممکن است کم و کاستیهای هم در تولیدات خودی باشد ولی این باعث نمی شود که این را چماقی کرد بر سر تولید خودی و ...

کار تا جایی پیش رفته که حتی یک جنس داخلی را که از جنس خارجی کیفیتش بهتر است و در یک قفسه (مغازه) هستند؛ با قسم حضرت عباس (علیه السلام) هم نمی شود مشتری را راضی کرد که: بابا این بهتر است.

البته این به معنای تعصب افراطی بر تولید داخلی نیست (تعصب هم باید به اندازه ی مطلوب خودش باشد)

خلاصه در هر حال این فرمول را باید به یاد داشت که: «وَ لَنْ‏ یَجْعَلَ‏ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» آیه 141 نساء


ترجمه حدیث: و خداوند هیچ گاه براى کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط باز نخواهد نمود.

 قربان صدقه رفتن جنس اروپایی و آمریکایی (حتی اگر راست باشد) چنان مطلوب نبوده و در دراز مدت ـــ و حتی کوتاه مدت ــ سبب واگرایی اقتصاد ما در مقابل آنها، و کم کم تسلط اقتصادی آنها بر ما (ازطریق نفوذ اقتصادی) خواهد شد.

اگر رهبر انقلاب، چند سال است که شعار سال را با توجه به اقتصاد قرارمی دهد؛ برای همین است. امسال هم که سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است

ما به جای اینکه بیاییم اگر اشکالی در کارمان هست، برطرفش نموده و خود را بالا بکشیم، و اگر نیست و جنس ما کیفیت دارتر از کالایی اروپایست؛ دست مریزاد به خودمان بگوییم؛ در هر دو حالت، خودمان را آنچنان که باید و شاید قبول نداشته و تخطئه می کنیم.

این حرفها به معنی رابطه تجاری نداشتن و یا جنس با کیفیت نخریدن و ...نیست، به جای این حرفها باید تفکر را درست کرد، تفکری که در هر صورت مرغ همسایه را غاز می داند.


برای مطالعه درمورد رابطه اقتصادی مسلمانان با کفار (اروپا و آمریکا) که باید بر اساس قاعده آیه 141 نساء باشد، کلیک کنید



۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۵ ، ۰۸:۰۴
سید حسین سیدی