وبلاگ سید

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید

لبریز مطلبهای نو می باشد این وبلاگ ما
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما
دارد تنوع مطلبش، با رویکردی از حدیث
و رویکردی هم ز قرآن دارد این وبلاگ ما

امیّد دارم که نشیند ذائقه ات را رفیق
"حتما " نمی گویم و گویم شاید این وبلاگ ما

هر کس شود محبوب حق، او کار و بارش روبه راست
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما

سید

آخرین نظرات
نویسندگان

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است


بسم الله الرحمن الرحیم

هنوز که حال و هوای غدیر در بین مومنان وجود دارد و مومنان راستین، از انتصاب مولا علی(علیه السلام) به جانشینی پیامبر دلشادند؛ برآن شدم که یک حدیثی را در باب شاد کردن دل مومن بیاورم.

امام کاظم(علیه السلام) می فرماید: «مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَبِاللَّهِ بَدَأَ وَ بِالنَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) ثَنَّى وَ بِنَا ثَلَّثَ » [1]

ترجمه: هر کس دل مومنی را شاد کند اول خدا را شاد کرده(خدا از این کارش راضیست) بعد پیامبر اسلام را و بعد ما را

یکی از مهمترین عرصه های شاد کردن مومنان، کمک مالی به مومنان است. این اعیاد اسلامی مثل عید غدیر و سایر اعیاد اسلامی  که معمولا مومنان بیشتر به هم سر می زنند؛ فرصت مناسبی برای شاد کردن دل مومنان و گره گشایی از مشکلات هم است.

اهل بیت ما کسانی بودند که در دستگیری از دیگران مخصوصا نیازمندان جامعه، سرآمد روزگار بودند و ما را هم به این فضایل دعوت می کردند.

نکته مهم : از اینکه حدیث می گوید: از شاد کردن دل دیگران، اول خدا خوشحال می شود؛ استفاده می شود که اینگونه شاد کردن دل مومنان و کمک به آنها، خالص و بی ریاست.

خداوند همه ما را در شاد کردن دل دیگران بطور مخلصانه یاری دهد.


پی نوشتها
1ــ بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج‏71 ؛ ص314

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۲۹
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم


عید غدیر و انتصاب مولا امیر مومنان(علیه السلام) روز اکمال دین است. «یَأَیهُّا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس» آیه 67 مائده

ترجمه: اى پیامبر! آنچه از سوى پروردگارت [درباره ولایت و رهبرى على بن أبى‏طالب امیرالمؤمنین علیه السلام‏] بر تو نازل شده ابلاغ کن؛ و اگر انجام ندهى پیام خدا را نرسانده‏ اى. و خدا تو را از [آسیب و گزند] مردم نگه مى‏دارد. [1]


تفسیر نمونه در این باره می نویسد: این موضوع(انتصاب مولا)مخالفان سرسختى داشته که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از مخالفت آنها که ممکن بوده است مشکلاتى براى اسلام و مسلمین داشته باشد، نگران بوده و به همین جهت خداوند به او تامین می دهد [2] به عنوان مثال در آنزمان یکی از مخالفان به پیامبر گفت: اگر این انتصاب حرف خداست؛ خداوند مرا عذاب کند، و سنگی از آسمان آمد و او را کشت [3]
گویا این تامینی که برای پیامبر هست برای کسانی که مرام و راه پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) را داشته باشند؛ هم هست.

کشورایران بحمدلله که پیرو امیر مومنان(علیه السلام) هست؛ در میان این همه خطرات جهانی و تهدیدات قدرتهای بزرگ ولی پوشالی، توانسته است به پیش برود، و با وجود مشکلاتی که دارد و همه جای دنیا هم کم و بیش هست؛ الحمدالله حرفهای زیادی برای گفتن در دنیا دارد.

به امید اقتدار روزافزون پیروان امیرالمومنین(علیه السلام) در کشور ایران و همه اقصی نقاط جهان


پی نوشتها
 ترجمه انصاریان ص119
2ــ تفسیر نمونه، ج‏5،  ص 3   
3ــ آیه یکم معارج، مراجعه شود به تفسیر نمونه، ج‏25، ص 9   

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ شهریور ۹۵ ، ۲۰:۴۰
سید حسین سیدی




بسم الله الرحمن الرحیم

روز غدیر روز عید شیعه است، روزیست که امام علی بن ابیطالب به عنوان جانشین پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) انتخاب شد.

این روز اعمالی دارد که طالبان آن باید به مفاتیح الجنان مراجعه کنند.

باید بدانیم: گر چه این روز عید است و باید اهمیت داده شود، ولی به فرمایش مولا علی (علیه السلام) هر روزی که در آن گناه نشود می تواند برای ما عید باشد، یک عید حقیقی

مولا می فرماید:  «کُلَّ یَوْمٍ لَا أَعْصِی اللَّهَ فِیهِ‏ فَهُوَ عِیدٌ» [1]


ترجمه: هر روزی که در آن گناه نشود عید است.


عید غدیر روزیست که هم مومنان در آن روز گناه نمی کنند(انشاءالله) وهم روزیست که به دیگر روزهای دیگر سال مومنان خط می دهد، به عبارت دیگر می گوید: حالا که شما ولایت مولا را جشن می گیرید و خوشحالید، ببینید  در دیگر ایام سال چقدر به این خوشحالی معنوی پایبندید.

چقدر پایبندیم؟

پی نوشتها
1ــ مجموعة ورام ، ابن ابی فراس(قرن6)/ ج‏2 / 24 / الجزء الثانی

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۰۱
سید حسین سیدی



بمناسبت هفته ولایت، به نظرم رسید که حدیثی از مولا امیر مؤمنان علی(علیه السلام) را در اینجا نقل کنم، این حدیث، حدیثی تکان دهنده و مؤثر برای حال جامعه اسلامی ــ مخصوصاً در این زمان است.

مولا می‌فرماید: «الْمُنْکِرُ لِلْمُنْکَرِ بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَذَلِکَ الْمُسْتَکْمِلُ لِخِصَالِ الْخَیْرِ وَ مِنْهُمُ الْمُنْکِرُ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ التَّارِکُ بِیَدِهِ فَذَلِکَ مُتَمَسِّکٌ بِخَصْلَتَیْنِ مِنْ خِصَالِ الْخَیْرِ وَ مُضَیِّعٌ خَصْلَةً وَ مِنْهُمُ الْمُنْکِرُ بِقَلْبِهِ وَ التَّارِکُ بِیَدِهِ وَ لِسَانِهِ [فَذَاکَ‏] فَذَالِکَ الَّذِی ضَیَّعَ أَشْرَفَ الْخَصْلَتَیْنِ مِنَ الثَّلَاثِ وَ تَمَسَّکَ بِوَاحِدَةٍ وَ مِنْهُمْ تَارِکٌ لِإِنْکَارِ الْمُنْکَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ یَدِهِ فَذَلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیَاءِ [1]

از این مردم کسى است که به دست و زبان و قلبش به انکار بر مى‏خیزد، چنین انسانى خصلت‏هاى خوب را به کمال رساند،  و کسى است که به زبان و دل انکار مى‏کند و دست به برنامه‏اى نمى‏برد، چنین انسانى به دو خصلت از خصلت‏هاى خوب چنگ زده، و خصلتى را ضایع نموده، و کسى است که با دل به انکار بر خاسته نه با دست و زبانش، چنین کسى دو خصلت را که شریفتر است تباه نموده، و یک خصلت را گرفته است و کسى که انکار با زبان و قلب و دست را ترک کرده، او مرده‏اى است میان زندگان ».

شاید انسان پیش خود فکر کند لااقل اگر جزء دسته دوم باشم باز هم خوب است، دو تا خوبی دارد ویک تا بدی که ...

ولی که می داند شاید آدمهای دسته اول روزگاری در دسته دوم بودند، و خیال کردند که همینکه ما دلمان نسبت به فلان گناه بدش می آید و زبانا هم کتمان می کنیم؛ کارمان خوب است ولی...

 ولی عافیت طلبی کار را به جایی رساند که گفتند: ما که کاری از دستمان برنمی آید، گیرم که هی حرف زدیم

وآخرش شد جزء گروه سومی

خداوند آخر و عاقبت ما را ختم به خیر کند.



پی نوشتها
[1]. شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، ج‏ 19، ص306 


برای مطالعه در مورد امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه مولا علی (علیه السلام) کلیک کنید



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۰۷
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم

با دوستان به طرف حوزه می رفتیم، دو سه جوان مشغول حمل میلگرد و آهن آلات بودند، با دو سه مرحله میلگردهای سنگین را برداشته و می گفتند: یک  دو سه بردار...، به دوستم گفتم: ای کاش به جای لفظ بردار، بگویند: یا علی(علیه السلام)

دوستم گفت: لازم که نیست حتما بگویند، من هم گفتم: بله این طور است ولی (کاری به این جوانها نداریم) یک زمانی زبانها نسبت به گفتن یا علی، یا حسین(علیهم السلام) توفیق ندارند.

همانگونه که می گویند: امام رضا (علیه السلام) طلبید؛ همانگونه هم باید برای گفتن اسامی ائمه(علیهم السلام) آدم را طلبیده باشند.

نکته مهم
: بعد از گذشت سالهایی(5الی 10 سال) انسان می بیند آمارها، نشان می دهند که چیزهایی از بین رفتند، چیزهایی ماندند ولی با یک تغییراتی و ...، گفتن اسامی ائمه(علیهم السلام) هم همین است.

بر فرض مثال در روایت داریم که مشورت با عاقل، توفیقی از خداست.  «مُشَاوَرَةُ الْعَاقِلِ‏ النَّاصِحِ‏ یُمْنٌ‏ وَ بَرَکَةٌ وَ رُشْدٌ وَ تَوْفِیقٌ‏ مِنَ‏ اللَّه‏» [1]

ترجمه: مشورت با عاقلِ خیرخواه، خجستگى، برکت، رشد و توفیقى از سوى خداست


وقتی که مشورت با انسان عاقل(غیر معصوم، و بکار بستن نظرات او) رشد و توفیق از طرف خداست، بی تردید گقتن نام معصومین ــ که حاکی از پیروی ما از آنان است؛ باید رشد و توفیق باشد.

در این ایام مبارک، که زبان خود را بیشتر به نام محمد و علی(صلوات الله علیه اجمعین) مترنم می کنیم؛ از خداوند می خواهیم که توفیق پیروی از آن بزرگواران را به همه شیعیان و ارادتمندانشان عطا فرماید، و مشکلات جامعه شیعه خودمان و شیعیان اقصی نقاط جهان، و همه مسلمین را حل بفرماید.

پی نوشتها
1ـــ تحف العقول، ابن شعبه حرانی(قرن4) ص398



۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۳۸
سید حسین سیدی




بسم الله الرحمن الرحیم

یکروز سر راهم به خود پرداز بانکی مراجعه کردم دیدم که کارت بانکی من که برای خودش اعتباری دارد، از نظر آن بانک نامعتبر است

 با خود گفتم: اعتبار یکطرفه کافی نیست، باید دو طرفه باشد وگرنه بجایی نمی رسد.


«الَّذینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ‏ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعاً» آیه 104 کهف

ترجمه: آنها کسانى هستند که سعیشان در زندگى دنیا (در هر امر خیرى به خاطر کفرشان) تباه و گم شده است، و خود گمان مى‏کنند که کار نیکى انجام مى‏دهند. [1]

کسانی در دنیا کارهای اعتباردار(کارهای خیر) ممکن انجام دهند ولی چون بر اساس اعتبار آخرت نیست(نیت خدایی ندارند و...) ؛ فایده ای چندانی بحالشان ندارد.

انشاءالله که من نویسنده و شما خواننده ی محترم و تمام مومنان، هم اعتبار دنیایی داشته باشیم و هم اخروی

پی نوشتها
1ــ ترجمه مشکینی، ص304


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۰۳
سید حسین سیدی


بسم الله الرحمن الرحیم


می گویند: چه خوش بی  مهربانی هر دو سر بی، این حرف(شعر) زیبا همانگونه که دررابطه ی ما آدمیان با هم باید وجود داشته باشد؛ در رابطه ی بین ما و خدا و معصومین (علیهم السلام) هم باید وجود داشته باشد.


حضرت علی (علیه السلام) در کلامی گهربار می فرماید: «مَنْ‏ أَرَادَ مِنْکُمْ‏ أَنْ‏ یَعْلَمَ‏ کَیْفَ‏ مَنْزِلَتُهُ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ فَلْیَنْظُرْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللَّهِ مِنْهُ عِنْدَ الذُّنُوبِ کَذَلِکَ مَنْزِلَتُه‏؛[2] هر کس از شما که می خواهد جایگاه و منزلت خود را در نزد خداوند بداند،‌ پس باید ببیند که جایگاه و منزلت خداوند در آن هنگام که به گناهی می رسد چگونه است. جایگاه او نزد خداوند تبارک و تعالی، به همان مقدار است که جایگاه خداوند در نزد او است».

البته ممکن است کسانی پیش خود فکر کنند که خدا ازآنها خیلی راضیست و صدها استدلال هم بیاورند مثل داعشیها ولی...

اصلا داعشیها با همین استدلالات دیگران را متقاعد و جذب می کنند، که خدا از عملکرد ما خیلی راضیست و ..

الغرض، می شود انسان با عملکرد بد هم فکر کند خدا از او راضی و خوشنود است ولی اگر به وجدانش مراجعه کند قطعا اینگونه نگوید.

خداوند می فرماید: «بَلِ الْانسَانُ عَلىَ‏ نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ» آیه 14 سوره قیامت

ترجمه: بلکه انسان خود به وضع خویش بیناست(می داند آدم خوبی هست یا نه)


در آیه بعدش، می فرماید: « وَ لَوْ أَلْقَى‏ مَعَاذِیرَهُ» آیه 15 سوره قیامت

ترجمه: و هر چند [براى توجیه گناهانش‏] بهانه‏ها بتراشد(مثل داعش)


سخن آخر اینکه: اگر انسان بخواهد جایگاه و ارزش حقیقی خود را پیش خدا بداند؛ باید نگاه کند که چقدر او برای خدا ارزش قائل است، البته نکات گفته شده با مراجعه با کتاب و سنت و وجدان حاصل می شود. نه هر نظر و طریقه ی ساختگی مثل صوفیه و داعش و ... 

پی نوشتها

2ــ [2]. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏10 ص 95.


۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۳۴
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم

از رفیقش پرسید: در باره این حدیث که امام سجاد (علیه السلام) میفرماید: «إِذَا ذَبَحَ الْحَاجُّ کَانَ فَدَاهُ مِنَ النَّارِ؛[1]وقتی حاجی قربانی را ذبح کند در برابر آتش جهنم فدیه او خواهد بود»؛ بیشتر برایم توضیح بده.

گفت: میدانیم که قربانی کردن، یادگار حضرت ابراهیم (علی نبینا و آله وعلیه السلام) است. آن پیامبر خدا از پسر دوست داشتنیش گذشت و از امتحان الهی سربلند بیرون آمد؛ ما هم با تاسی از آن پیامبر خدا، با قربانی کردن، گویا از نفس خودمان می گذریم.


دوباره پرسید: بیشتر برایم توضیح بده. گفت: بگذار از قرآن برایت جوابش را بگویم.

هم برای حاجیها ــ که واجب است قربانی نمایند ـ و هم برای ما که خوب است در صورت توانایی قربانی کنیم؛ اصل مطلب ــ که با این قربانی نمودنها بدست می آید ــ نکته ی مهم تر دیگریست.

قرآن می فرماید: «لَن یَنَالَ اللَّهَ لحُومُهَا وَ لَا دِمَاؤُهَا وَ لَکِن یَنَالُهُ التَّقْوَى‏ مِنکُمْ؛[حج/37]نه گوشتها و نه خونهاى آنها، هرگز به خدا نمى‏رسد. آنچه به او مى‏رسد، تقوا و پرهیزگارى شماست»

سپس برای رفیقش گفت: تقوا یعنی هر چه که خدا میگوید، و یکی از آنها قربانی کردن حجاج در مراسم حج، (وقربانیهای مستحبی ما) است ، ولی خدا از این گونه عبادتهای ما منظور بالاتری دارد و آن تقواست.



پی نوشتها
[1]بحار الانوار، چاپ بیروت، ج 96، ص288

برای  مطالعه در مورد فلسفه ی قربانی و اقسام آن در اسلام، کلیک کنید


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ شهریور ۹۵ ، ۱۸:۵۶
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم

بین مردم، رایج است که مثلا می گویند: بهترین عبادت، کمک به خلق، یا ترک مردم آزاری  و ... است.

 امام باقر (علیه السلام) در باره بزرگترین عبادات می فرماید: «مَا مِنْ‏ عِبَادَةٍ أَفْضَلَ‏ عِنْدَ اللَّهِ‏ مِنْ‏ عِفَّةِ بَطْنٍ‏ وَ فَرْجٍ‏؛]1] هیچ عبادتی در نزد خدا برتر از ترک شهوات شکم و فرج نیست».

یا امام رضا (علیه السلام) نماز را بهترین عبادت می داند [2]

اینها با هم هیچ منافاتی ندارند، زیرا که اینها همه اشان مهم هستند و از ویژگی های مومنان راستین، اهمیت به این امور است.

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون [آیه اول سوره مومنون]      
                   به تحقیق که مؤمنان رستگار شدند                            

الَّذِینَ هُمْ فىِ صَلَاتهِمْ خَاشِعُونَ[2]   
                            آنان که در نمازشان خشوع مى‏ ورزند، (نماز خواندن بزرگترین عبادت است)

وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ[3]                                  و آنان که از بیهوده اعراض مى‏ کنند

وَ الَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَوةِ فَعِلُونَ[4]                                و آنان که زکات را مى ‏پردازند ( کمک به خلق ــ زکات و خمس و صدقات مستحبی دیگر ــ بزرگترین عبادت است)

 

وَ الَّذِینَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ [آیه 5 مومنون]                    و آنان که شرمگاه خود را نگه مى‏ دارند (ترک شهوت شکم و امور جنسی، بزرگترین عبادت است)                                                                                                                                                                                                                                                                                                              


همه با اهمیتند

گزینشی برخورد نکنیم


پی نوشتها

1ــ کافی (ط - دار الحدیث) ،ج‏3 ، 206

[2] بحار الأنوار (ط - بیروت) ، ج‏81 ، ص 246

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۳۸
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم

با زبان نرم، می توان حتی  مار را از لانه اش بیرون کشید. یکی از شگردهای جبهه ی باطل به کار بردن همین ضرب المثل است.

همانطور که ما آنها را دشمن خویش می نامیم و حق هم همین است؛ آنها هم ما را دشمن نامند



آنقدر با زبان جذاب و فریبنده گفتند که ما تحریمها را برمی داریم و شما می توانید پیشرفت کنید و همه چیز حل می شود و ...، که ندانستیم چطوری اف ای تی اف را امضا کردیم. [1]

قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمانان، هشدار می دهد که مواظب آنها (دشمنانتان) باشید.


 «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا بِطانَةً مِنْ دُونِکُمْ لا یَأْلُونَکُمْ خَبالاً وَدُّوا ما عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضاءُ مِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما تُخْفی‏ صُدُورُهُمْ أَکْبَرُ قَدْ بَیَّنَّا لَکُمُ الْآیاتِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ » آیه 118 آل عمران

ترجمه: اى کسانى که ایمان آورده‏اید! محرم اسرارى از غیر خود، انتخاب نکنید! آنها از هر گونه شر و فسادى در باره شما، کوتاهى نمى‏کنند. آنها دوست دارند شما در رنج و زحمت باشید. (نشانه‏ هاى) دشمنى از دهان (و کلام) شان آشکار شده؛ و آنچه در دلهایشان پنهان مى‏دارند، از آن مهمتر است. ما آیات (و راه‏هاى پیشگیرى از شر آنها) را براى شما بیان کردیم اگر اندیشه کنید!


تفسیر نمونه در ذیل این آیه می نویسد:آنها براى اینکه شما از مکنونات ضمیرشان آگاه نشوید، و رازشان فاش نگردد، معمولا در سخنان و رفتار خود مراقبت مى‏کنند، و با احتیاط و دقت حرف مى‏زنند، ولى با وجود این، آثار عداوت و دشمنى از لابلاى سخنان آنها آشکار است و گاه بطور ناخودآگاه سخنانى بر زبان مى‏آورند، که مى‏توان گفت همانند جرقه‏ایست از آتش پنهانى دلهاى آنها، و مى‏توانید از آن، به ضمیر باطن آنان پى‏ببرید (قد بدت البغضاء من أفواههم‏).


کسی منکر ارتباط و مذاکره نیست، ولی متاسفانه نتوانستیم از برجام خوب استفاده کنیم و حالا به خود تحریمی رسیدیم.

خدا بخیر کند ...


پی نوشتها

1ــ برای مطالعه در مورد اف ای تی اف و بالا گرفتن اختلاف در مورد این موضوع، کلیک کنید.


2ــ تفسیر نمونه    ج‏3    64   
برای مطالعه بیشتر در مورد آیه 118 آل عمران رجوع شود به: تفسیر نمونه، ج3، صص63 الی 65
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ شهریور ۹۵ ، ۱۵:۳۵
سید حسین سیدی