وبلاگ سید

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید به امید خدا، حاوی مطالب متنوع مذهبی با رویکرد قرآنی و حدیثی است.

وبلاگ سید

لبریز مطلبهای نو می باشد این وبلاگ ما
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما
دارد تنوع مطلبش، با رویکردی از حدیث
و رویکردی هم ز قرآن دارد این وبلاگ ما

امیّد دارم که نشیند ذائقه ات را رفیق
"حتما " نمی گویم و گویم شاید این وبلاگ ما

هر کس شود محبوب حق، او کار و بارش روبه راست
مقبول دادار توانا افتد این وبلاگ ما

سید

آخرین نظرات
نویسندگان

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است



بسم الله الرحمن الرحیم.

به رفیقش گفت: نظر اسلام در باره شب یلدا چیست؟ آیا دین اسلام موافق آن است؟ جواب داد: اسلام در حال کلی با سنتهای خوب پیشینیان مشکلی ندارد، شب یلدا هم اگر به  صورت پسندیده باشد (که اینطور هم هست، مثلاً شب یلدا فرصتی برای صله رحم و صمیمیت بیشتر خانواده هاست) اسلام با آن مشکلی ندارد؛ ما باید از فرصت این شب، برای ایجاد صله رحم (سر زدن به خانه بزرگترها)  و برطرف کردن مشکلات فامیل و دوستان، استفاده کرده و بفرموده حضرت علی (علیه السلام) خود را محبوب خدا کنیم: «کَفِّروا ذُنوبَکُم وَتَحَبَّبوا اِلى رَبِّکُم بِالصَّدَقَةِ وَصِلَةِ الرَّحِمِ» [1]
 
ترجمه: با صدقه و صله رحم گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.


خوش به حال کسانی که در امثال  این شبها، در فکر اینند که علاوه بر دور هم نشیی و شاد بودن با هم، گره ای از  مشکلات دیگران و مخصوصاً فامیل، باز کنند که شادی واقعی این است.

نکته:
به هر چیزی درحد خود، باید بها داد؛ نه باید شب یلدا را  چنان بزرگ جلوه دهیم که کسی را که در این شب، انار، آجیل و غیره نخورد، او را دست بیندازیم و نه هم آن را سنت قدیمی و مخالف اسلام جلوه دهیم.

پی نوشتها
1ــ شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم  ج4، ص635، ح7258

کلمات کلیدی: شب یلدا، صله رحم، دین اسلام

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۵ ، ۲۳:۴۴
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم.

هفده ربیع الاول، بغیر از میلاد پر خیر و برکت پیامبراسلام، میلاد امام صادق (علیه السلام) نیز هست؛ آن امام همام در حدیثی در مورد نماز، از قول پیامبر می فرماید: «لَا یَنَالُ شَفَاعَتِی غَداً مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ بَعْدَ وَقْتِهَا[1]

ترجمه: به شفاعت ما نمی رسد کسی که نمازش را به تأخیر بیندازد (وای به حال کسی که نماز نخواند و به آن بی اعتنا باشد)


البته همانگونه که نماز خواندن اهمیت دارد، کیفیت خواندن آن هم اهمیت دارد؛ چه بسا وجود موانعی، باعث عدم تأثیرگذاری مطلوب آن شود و کار انسان را در قیامت مشکل  کند.

پیامبر اسلام می فرماید: «أَوَّلُ مَا یُحَاسَبُ الْعَبْدُ الصَّلَاةُ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّ مَا سِوَاهَا» [2]


ترجمه: اوّلین چیزى که بنده از آن‏  بازخواست مى‏شود، نماز است، اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگر قبول مى‏شود، و اگر پذیرفته نشد اعمال دیگر نیز پذیرفته نمى‏گردد.

انشاءالله همانگونه که ما خود را پیرو اهلبیت (علیهم السلام) می دانیم، خود را هم موظف به بجا آوردن گفته های ایشان و خواندن نمازهای تأثیرگذار، بدانیم.

پی نوشتها
1ــ فلاح السائل و نجاح المسائل ؛ ؛ ص127
2ــ همان

کلمات کلیدی: امام صادق (علیه السلام)، نماز، قیامت، تأثیرگذاری

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۱:۱۸
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم.



سلام بر رسول خدایی که که فردا روزی، سالروز تولد آن جناب می‌باشد، رسول مهربانی که رحمت برای عالمیان است؛«وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین‏» [2] ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم‏» رسول خدا رحمت برای عالمیان بود و ما مسلمین، نیز باید برای جهانیان، رحمت و مهربانی را به نمایش بگذاریم؛ نه خشونت و تروریست و ...، آنهم با اسم خدا و پیامبر و اسلام؛  ما مسلمین باید بدانیم که غیر از خدا، رسول او نیز اعمال ما را می‌بیند.

«سَیَرَى‏ اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلى‏ عالِمِ الْغَیْبِ وَ الشَّهادَةِ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» [2
]

ترجمه: خدا و رسولش، اعمال شما را مى‏بینند؛ سپس به سوى کسى که داناى پنهان و آشکار است بازگشت داده مى‏شوید؛ و او شما را به آنچه انجام مى‏دادید، آگاه مى‏کند (و جزا مى‏دهد!)»

بنظر می‌رسد ضرب المثل« خدا شاهد است» از همین آیه اقتباس شده باشد.

خدا کند که ما همه پیروان آن پیامبرعظیم الشأن، هوشیار باشیم تا کاری نکنیم که فردای قیامت (که به محضر خدا می‌رسیم) از خدا و پیامبر او شرمنده باشیم.

پی‌نوشتها
1ــ آیه 107 انبیاء
2ــ آیه 94توبه

کلمات کلیدی: دیدن خدا و رسول او، اعمال انسان، قیامت

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۵ ، ۱۵:۲۸
سید حسین سیدی



بسم الله الرحمن الرحیم

دو برادر، یا دو رفیق که بینشان شکرآب شده، چه بسا درروزهای اول  اختلافشان، منتظر باشند که یکی بین آنها میانجی‌گری کند و یا...؛ خلاصه آشتی دادن آنها آسان‌تر است. ولی در صورت عدم آشتی، روز بروز ازهم دور شده و  بعد از مدتی اختلافات آنها ریشه دار شده و...؛ همین حالت را هم برای کشورهای اسلامی می‌توانیم در نظر بگیریم. خدا خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُم[1]

ترجمه:  همانا مؤمنان برادرند، پس میان ضخیمدو برادرتان آشتى برقرار کنید.»

تفسیر المیزان در این باره می‌نویسد: و این که در جمله مورد بحث فرمود:" فأصلحوا بین أخویکم" با اینکه مى‏توانست بفرماید" فاصلحوا بین الاخوین"، براى این بود که در کوتاهترین عبارت، لطیف‏ترین بیان را کرده باشد، چون جمله مورد بحث دو چیز را مى‏فهماند: یکى اینکه دو قبیله که با هم جنگ مى‏کنند برادر یکدیگرند، و باید صلح بین آن دو برقرار شود، دوم اینکه سایر مسلمانان هم برادر هر دو طرف جنگ هستند، و آنان باید رعایت برادرى و اصلاح را در بین هر دو طائفه بنمایند. [2]

این آیه، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و تمام کشورهای اسلامی را به انجام وظیفه خود، هنگام اختلاف بین کشورهای اسلامی فرا می‌خواند...

اینروزها که مصادف با هفته وحدت است، متأسفانه حال و روز وحدت در بین کشورهای اسلامی،چنان چنگی به دل نمی‌زند.

بامید وحدت بیشتر کشورهای اسلامی
ان‌شاءالله
پی‌نوشتها
1ــ آیه 10 حجرات
2ــ ترجمه تفسیر المیزان، ج‏18 ، ص  470   


کلمات کلیدی: دو برادر، کشورهای اسلامی، وحدت، سازمان کنفرانس اسلامی

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۵ ، ۲۱:۵۱
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم.

روزهای که بحث توافق هسته‌ای داشت شروع می‌شد، مصادف با ایام محرم حسینی بود، یادم است که آن روزها رادیو تحلیل جالبی از سخنان اوباما و دیگر سران غربی و انطباق آن با شمر و یزیدیان داشت؛ می‌گفت که اوباما مثل شمر، به ما پیشنهاد امان‌نامه می‌دهد ولی پوچ...،  حالا آن تطبیق‌ها درست از آب درآمد و آمریکای ظالم و قلدر، پس از دادن امان‌نامه، آنرا نقض کرد و خباثت خود را بیش از پیش نشان داد؛ تحلیل آن روزها آن بود و تحلیل این روزها هم باید متناسب با ایام خود، تفسیر گردد؛ اینروزها که مصادف با میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) است و ایران اسلامی با نقض برجام روبرو شده است، این آیه را باید مد نظر قرار دهد: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم‏.» [1]


ترجمه: محمد (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند.

ما پیروان آن پیامبر رحمت، باید با همدلی و همکاری بیشتر بین هم، نسبت به آمریکای بدعهد، با زبان قدرت برخورد کنیم.

انشاءالله که اینطوراست و اینطور هم خواهد بود.

پی‌نوشتها
1ــ آیه 29 فتح


کلمات کلیدی: امان نامه،  نقض برجام، اشداء علی الکفار،

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۵ ، ۲۲:۰۱
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم.

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا [1]

درآستانه میلاد پیامبراعظم (صلی الله وعلیه و آله) هستیم؛ پیامبری که او را با اخلاق زیبا و معنویش می‌شناسیم. اگر اخلاق و منش آن پیامبر رحمت را نسبت به هم بجا آوریم، بدون شک جامعه پویاتر و ارزش‌مندتری خواهیم داشت.

خدا خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ‏[2]

ترجمه: و به سبب رحمتى از جانب خدا، با مردم نرم‏خو شدى؛ و اگر (بر فرض) تندخویى سخت‏دل بودى، حتما از پیرامونت پراکنده مى‏شدند.

مهربانی رسول خدا با مردم، باید برای جامعه ما درس باشد.

وقتی در یک خانواده، اعضای آن نسبت به هم مهربانی و گذشت و اخلاق، داشته باشند، قطعاً جامعه صاحب خانواده‌هایی با درگیری‌ها و اختلافات کمتر، خواهد بود.

وقتی که در ادارات ما رفتار کارمندان با ارباب رجوع، همراه با مهربانی و اخلاق باشد، اثرات روانی مثبت بسیاری در فضای ادارات جامعه بر جا خواهد گذاشت و کاغذ بازی و موازی کاری در ادارات را کمتر شاهد خواهیم بود.

و همینطور در تمام ارکان جامعه ...


پی‌نوشتها
1ــ دیوان حافظ، با مقدمه و تصحیح اسماعیل خدابنده، چاپ: اقبال 1387، ص4
2ــ آیه 159 آل عمران


کلمات کلیدی: میلاد پیامبر، اخلاق و مهربانی، جامعه، ادارات

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آذر ۹۵ ، ۲۲:۴۶
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم.


یکی می‌گفت که یکبار من و یکنفر دیگر همراه یک بیماری از اقوام در بیمارستان بودیم؛ رفیق ما کاری داشت، ماشین ما را برداشت و رفت، چون یک خلافی رفته بود و ماشین هم مال من بود، بنده مجبور شدم جریمه‌اش را بپردازم؛ من هم گفتم: آری حساب و کتاب این دنیا اینطور است، ولی آن دنیا فرق می‌کند؛ زیرا که هر کسی بار گناه خود را بر دوش می‌کشد.

قرآن می‌فرماید: «مَنِ اهْتَدى‏ فَإِنَّما یَهْتَدی لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما یَضِلُّ عَلَیْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏.» [1]


ترجمه: هر کس هدایت شود، براى خود هدایت یافته؛ و آن کس که گمراه گردد، به زیان خود گمراه شده است؛ و هیچ کس بار گناه دیگرى را به دوش نمى‏کشد.

شاید در این دنیا انسان بتواند از زیر بار خطا و اشتباه خود، شانه خالی کند، ولی در آن دنیا کسی دیگر نمی تواند از خطا و اشتباه خود، شانه خالی کند.

باید برای آن روز خود را آماده کنیم.

چقدر آماده‌ایم؟


پی‌نوشتها
1ــ آیه 15 سوره مبارکه اسراء

کلمات کلیدی: ماشین، خلافی، گناه، بر دوش کشیدن

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۵ ، ۲۱:۴۱
سید حسین سیدی







بسم الله الرحمن الرحیم.

امروز روز آغازامامت حضرت حجت (علیه السلام) است؛ امام زمانی که گر چه در غیبت بسر می‌برد، ولی ازحال شیعیانش باخبر است و آنها را باذن الله از بلاها و سختی‌ها نگه می‌دارد؛ البته ما هم باید متقابلاً این لطف امام زمان را پاسخ دهیم.

لطف امام زمان به ما
امام مهدی (علیه السلام) می‌فرماید: «إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، وَلا ناسینَ لِذَکْرِکُمْ، وَلَوْلا ذلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ الَّلأْواءُ وَاصْطَلَمَکُمُ الاْعْداءُ» [1]

ترجمه: ما در رسیدگى و سرپرستى شما کوتاهى و اهمال نکرده و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود، دشوارى ها و مصیبت ها بر شما فرود مى آمد و دشمنان، شما را ریشه کن مى نمودند.

اگر ما لطف خدا را که توسط حضرت حجت  در زمان جنگ تحمیلی بر ملت ایران نثار شد و باعث پیروزی ایران علیرغم هجمه‌های بسیار سنگین شد، در نظربگیریم، متوجه می‌شویم که چه نصرت بزرگی نصیب ما شد وگرنه با حساب و کتاب ظاهری، با آنهمه کمک‌های که به صدام می‌شد، نباید ما پیروز می‌شدیم و لطف‌های بسیار دیگری که در طول سالیان بعد نصیب ایران شده است؛ مثل گدشتن از فتنه هشتاد وهشت و...

وظیفه ما
اولین وظیفه‌ای که شاید در ابتدا به ذهن برسد، دعا برای ظهور است. حضرت حجت (علیه السلام) می‌فرماید: «أَکْثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعْجیلِ الْفَرَجِ، فإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ» [2]

ترجمه: براى شتاب در گشایش حقیقى و کامل، بسیار دعا کنید; زیرا، همانا، فَرَج شما در آن است
.

ولی بغیر از دعا کردن، پایبندی به سخنان خدا و اهلبیت نیز  باید در زندگی ما نمود داشته باشد .




یکی از بزرگ‌ترین عبادات نماز است که امام مهدی (علیه السلام) در این باره می‌فرماید: «فَمَا أَرْغَمَ أَنْفَ‏ الشَّیْطَانِ‏ أَفْضَلُ مِنَ الصَّلَاةِ فَصَلِّهَا» [3]

ترجمه: هیچ چیز مانند نماز، بینی انسان را به خاک نمی‌مالد؛ پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال.


در حدیثی دیگر از امام زمان در باره وظایف شیعیان آمده است:  «همانا، کسى که در حقوق برادران دینى تو، حریم الهى را نگه دارد و حقوق مالى اى را که بر گردن دارد، به مستحقش برساند، از فتنه اى که انسان را به راه باطل مىکشاند، و از محنت هاى تاریکى که سایه بر آن افکنده، ایمن خواهد بود، و کسى که بخل ورزد و از نعمت هایى که ایزد، به عاریت، در اختیار او گذاشته است، به مستحقش ندهد، در دنیا و آخرت زیانکار خواهد بود.» [4]


ان‌شاءالله با اهتمام به دستورات خدای بزرگ و دعا برای سلامتی امام زمان، روز به روز بر معرفت خود به آن امام غائب ازنظر، اضافه کنیم.

پی‌نوشتها
1ـــ احتجاج، ج2، ص497
2ــ کمال الدین، ج2، ص485
3ــ همان، ص420
4ــ احتجاج(طبرسی)، ج2، ص499
 

کلمات کلیدی: امام زمان (عج)، شیعیان، نماز، ادایحقوق برادران، دعای فرج

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۵ ، ۱۵:۵۷
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم.

بعد از شهادت امام حسن عسکری (علیه السلام) نوبت به امامت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسید؛ امامی که الان در غیبت بسر می‌برد، ولی مانند خورشید پشت ابر لطف، نورفشانی می‌کند؛ امام زمان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دراین باره می‌فرماید: «أَمّا وَجْهُ الاْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکَالاْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَتْها عَنِ الاْبْصارِ السَّحابُ.» [1]


 ترجمه: امّا چگونگى استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامى که ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد.

حالا ما چقدر از این خورشید پشت ابر استفاده می‌کنیم؟ خدا می‌داند.

ولی یک نکته را باید از یاد نبریم که بدون عمل به احکام خدا و دستورات اهلبیت (علیهم السلام) نمی توان از این خورشید پشت ابر استفاده کرد.

پی‌نوشتها
1ـــ کمال الدین، ابن بابویه، ج2، ص485

کلمات کلیدی: غیبت، امام زمان (عج)، خورشید پشت ابر


۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۵ ، ۲۱:۳۵
سید حسین سیدی





بسم الله الرحمن الرحیم

گر چه دراین دوره دیگر آن برادری مطلوب، کمرنگ شده، ولی بازهم ازاین برادران کم نیستند؛ امام حسن عسکری (علیه السلام) می‌فرماید: «خَیْرُ إِخْوانِکَ مَنْ نَسِىَ ذَنْبَکَ وَ ذَکَرَ إِحْسانَکَ إِلَیْهِ.» [1]

ترجمه: بهترین برادران تو کسى است که خطایت را نادیده گیرد و احسانت را یادآور شود.

غالب انسان‌ها نسبت به رفقایشان اینگونه هستند که اگر رفیقشان در مورد آنها اشتباهی کرد، چشم پوشی کرده، ولی تا دیگران کوچکترین اشتباهی در مورد آنها انجام دهند، داد و بیداد به راه انداخته و ...


 در حالی که حضرت علی می‌فرماید: «مَنْ وَعَظَ أَخاهُ سِرًّا فَقَدْ زانَهُ، وَ مَنْ وَعَظَهُ عَلانِیَةً فَقَدْ شانَهُ.» [2]

هر که در نهان، برادر خود را پند دهد او را آراسته، و هر که آشکارا برادرش را پند دهد او را کاسته است.



پیام این دو حدیث این است که اولاً انسان در مقابل خطا و اشتباه دیگران (ازاو غیبتی کرده‌اند و...) آستانه تحملش را بالاببرد، و دوماً، انسان اگر هم خواست اشتباه دیگران را به آنها بگوید، بی‌گدار به آب نزند و آبروی آنها را پیش همه نبرد.

خدا همه ما را در بجا آوردن این احادیث، یاری کند.

پی‌نوشتها
1ــ أعلام الدین فی صفات المؤمنین ، دیلمی ، ص313
2ـــ همان، ص179



کلمات کلیدی: امام حسسن عسکری (ع)، بهترین برادران، خطا و اشتباه،

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۹۵ ، ۲۲:۴۵
سید حسین سیدی